• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

    موضوع: گذشت زمان در برزخ چگونه است؟

    1. #1
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      شیرازی آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/07/29
      نوشته
      122
      تشکر
      2
      36 بار در28 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 1 ساعت 25 دقیقه
      متوسط حضور
      1 دقیقه

      گذشت زمان در برزخ چگونه است؟

      گذشت زمان در برزخ چگونه است؟آیا قابل حس است؟آیا خستگی دارد؟

    2.  

    3. #2
      کاربر ویژه
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      معمار آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/02/25
      محل سکونت
      قم
      نوشته
      1,953
      وبلاگ
      44
      تشکر
      499
      1,381 بار در800 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      88 روز 19 ساعت 37 دقیقه
      متوسط حضور
      2 ساعت 16 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط شیرازی نمایش پست ها
      گذشت زمان در برزخ چگونه است؟آیا قابل حس است؟آیا خستگی دارد؟
      طبق آيه قرآن مدت زمان برزخ نسبت به قيامت خيلي كوتاه است يعني وقتي فرشتگان سؤال می كنند: چقدر در زمين (مراد برزخ است--تفسير نور، ج‏8، ص:135) مكث داشته ايد؟ آنها در پاسخ می گويند

      قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ(مومنون آیه 113) – مى ‏گويند: يك روز يا بخشى از يك روز

      برزخ نسبت به جاودانگي قيامت كه سنجيده مي شود هر چه هم كه طولاني باشد كوتاه است چون بالاخره به انتها مي رسد و آخري دارد،

      ولي آیا بدون توجه به قيامت آيا زمان برزخ براي كسي كه خيلي سابق از دنيا رفته واقعاً طولاني ادراك مي شود يا نه؟!

      جواب:

      امام راحل (ره) می فرمايد: «... خود تعلق به دنيا و محبت به آن اسباب گرفتاري است بلكه ميزان در طول كشيدن عالم قبر و برزخ همين تعلقات است هرچه آنها كمتر باشد برزخ و قبر انسان روشن تر و گشاده تر و مكث انسان در آن كمتر است.( چهل حديث، ص 124)

      برای انسان مومن عالم برزخ خستگی ندارد چرا که آن جا راحت است

      (فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ). (فَرَوْحٌ وَ رَیْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ)واقعه آیه 88-89

      پس اگر او از مقرّبان باشد. در نهایت راحت و آرامش و روح و ریحان است و در بهشت پر نعمت جاى مى ‏گیرد

      " روح" طبق فرهنگ لغت به هر چیزى كه مایه حیات و راحتى است گفته می شود( قاموس قرآن، ج‏3، ص: 130 )،

      کلمه" ریحان" به هر گونه نعمت و روزى خوب و فرحزا اطلاق مى ‏گردد،(تفسیر نمونه، ج‏23، ص: 281)

      امام صادق (ع) فرموده روح و ریحان مربوط به عالم برزخ است( أمالی الصدوق، ص: 290) یعنی در عالم برزخ مقربین از نعمت های فرحزا و روزی خوب بهره مند می شوند
      ویرایش توسط معمار : 1391/05/23 در ساعت 11:29 قبل از ظهر

    4. #3
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      سیدنبی آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1391/06/28
      نوشته
      250
      تشکر
      174
      499 بار در200 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      9 روز 2 ساعت 30 دقیقه
      متوسط حضور
      22 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط شیرازی نمایش پست ها
      گذشت زمان در برزخ چگونه است؟آیا قابل حس است؟آیا خستگی دارد؟

      وقتی به روایاتی که درمورد برزخ وارد شده مراجعه کنیم متوجه میشیم که :صبح وشام وحتی شب وروز در برزخ وجود داره ولذا هرجا درقرآن از بهشت وجهنم صحبت کرده ودرعین حال درآن ،زمان صبح یا شب را مطرح کرده می تونیم بگیم که:مراد از آن بهشت وجهنم برزخی هست به خاطر اینکه دربهشت وجهنم قیامت صبح وشب معنا نداره.

      برای تایید این حرف،روایتی از امام معصوم وارد شده که امام علیه السلام درتفسیر آیه 61و62سوره مریم:جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتىِ وَعَدَ الرَّحْمَانُ عِبَادَهُ .....وَ لهمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيّا» فرمود:جنات عدن ،بهشت هایی دردنیا وپیش از رستاخیز است ؛زیرا درآیه سخن از شب و صبح است که دربهشت جاودان وجود ندارد.(1)

      البته این را هم بگم که دربرزخ،ماده نیست. وحرکت وزمان از ملازمات عالم ماده است پس دربرزخ زمان ومکان مادی دنیایی وجود ندارد.(2)

      با توجه به مطلبی که گفتیم روشن میشه که خستگی در عالم برزخ وجود ندارد به خاطر اینکه خستگی یکی از عوارض مکان وزمان مادی است که آن هم در برزخ منتفی است.

      رحیم لطیفی،عالم برزخ ،ص169

      1.سیدمحمدحسین حسینی تهرانی ،معادشناسی،ج3،ص272
      2.محمدشجاعی،معاد یا باز گشت به سوی خدا،ج2،ص91و123
      ویرایش توسط سیدنبی : 1391/07/05 در ساعت 10:01 قبل از ظهر


    5. #4
      کاربر ویژه
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      معمار آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/02/25
      محل سکونت
      قم
      نوشته
      1,953
      وبلاگ
      44
      تشکر
      499
      1,381 بار در800 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      88 روز 19 ساعت 37 دقیقه
      متوسط حضور
      2 ساعت 16 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط سیدنبی نمایش پست ها
      می تونیم بگیم که:مراد از آن بهشت وجهنم برزخی هست به خاطر اینکه دربهشت وجهنم قیامت صبح وشب معنا نداره.
      چه کسی می گوید در در بهشت صبح و شب معنا ندارد

      جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا--لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (مریم آیه -61-62)بهشت‏ هاى جاويدى كه خداى رحمان از غيب به بندگانش وعده داده، مسلّماً وعده‏ى او تحقّق يافتنى است ---در آن جا هرگز گفتار لغو و بيهوده‏اى نمى‏ شنوند و جز سلام در آن جا سخنى نيست و هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است

      در این دو آیه می فرماید یکی از نعمتهای بهشت این است که هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است

      شخصى به امام صادق عليه السلام از درد معده‏اش شكايت كرد. حضرت به او فرمودند: دو نوبت غذا بخور، صبح و غروب، و بين آن دو غذا نخور كه موجب فساد بدن مى‏شود. آن گاه اين آيه را «رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» (و هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است)تلاوت كردند.(تفسير نور الثقلين، ج‏3، ص: 352)

      در بهشت تنوّع زمان (بامداد و غروب) وجود دارد. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا»(تفسير نور، ج‏7، ص: 292)


    6. #5
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      سیدنبی آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1391/06/28
      نوشته
      250
      تشکر
      174
      499 بار در200 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      9 روز 2 ساعت 30 دقیقه
      متوسط حضور
      22 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط کارشناس اعتقادات 2 نمایش پست ها
      چه کسی می گوید در در بهشت صبح و شب معنا ندارد

      جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا--لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً إِلاَّ سَلاماً وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (مریم آیه -61-62)بهشت‏ هاى جاويدى كه خداى رحمان از غيب به بندگانش وعده داده، مسلّماً وعده‏ى او تحقّق يافتنى است ---در آن جا هرگز گفتار لغو و بيهوده‏اى نمى‏ شنوند و جز سلام در آن جا سخنى نيست و هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است

      )
      درتفسیر علی بن ابراهیم امام معصوم درذیل همبن آیه تصریح می کند که دربهشت وجهنم شب وروز معنا ندارد .برای اینکه یادآوری بشه دوباره این روایت رو ذکر می کنم

      امام علیه السلام درتفسیر آیه 61و62سوره مریم:«جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتىِ وَعَدَ الرَّحْمَانُ عِبَادَهُ .....وَ لهمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَ عَشِيّا» فرمود:جنات عدن ،بهشت هایی دردنیا وپیش از رستاخیز است ؛زیرا درآیه سخن از شب و صبح است که دربهشت جاودان وجود ندارد.(1)

      اما مراد از شب وروز دراین آیه چیز است بحث دیگری می باشد .علامه طباطبایی درتفسیر المیزان ذیل همین آیه می فرماید: ظاهر كلام اين است كه آمدن رزق در صبح و شام كنايه باشد از آمدن آن پشت سر هم و بدون انقطاع.(2) یعنی علامه شب وروز را کنایه از اتصال می داند نه شب وروز دنیایی.
      علاوه برآن درتفسیر نمونه آمده که:«در روايات اسلامى چنين آمده است: گرچه در بهشت همواره نور و روشنايى است اما بهشتيان از كم و زياد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخيص مى‏دهند».(3) نه اینکه شب وروزی مثل شب وروز دنیایی وجود داشته باشد.


      1.تفسیر علی بن ابراهیم،ص412
      2.محمد حسین طباطبایی ،المیزان
      3.ناصرمکارم شیرازی،تفسیر نمونه،ج13،ص107
      ویرایش توسط سیدنبی : 1391/07/03 در ساعت 04:10 بعد از ظهر

    7. تشكر


    8. #6
      عضو صميمي
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      اسراء آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1391/02/03
      محل سکونت
      قم
      نوشته
      71
      تشکر
      75
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      7 روز 3 ساعت 44 دقیقه
      متوسط حضور
      14 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط سیدنبی نمایش پست ها
      البته این را هم بگم که دربرزخ،ماده نیست. وحرکت وزمان از ملازمات عالم ماده است پس دربرزخ زمان ومکان مادی دنیایی وجود ندارد
      سلام
      بنابر سخن این دوست عزیز ؛ پس برزخ در عالم مثال است و در آنجا بحث ماده نیست تا شما بگویید پس شب وروز وجود دارد
      بله اگر مراد اینست که صبح وشام متمثل می شود ؛ که حق همین است .
      مگر در فلسفه نمیگیم آنچه که علوم را به نفس افاضه میکند ،خود باید مجرد باشد؛تا بتواند صور مجرد را نزد نفس مجرد حاضر کند . بنابراین هر صورتی که با آن برای ما علم حاصل میشود ، یک صورت مثالی در عالم مثال دارد ، و با آن صورت مثالی است که برای ما علم حاصل می شود
      بنابراین هریک از شمس وقمر وشب وروز و.....یک صورت مثالی هم دارند .
      مثلا ؛ ما چگونه متوجه میشیم که فلان صدا یا لفظ دال بر فلان مقصود دارد؟
      الان ثابت شده که این الفاظ در گوش ما تبدیل به ارتعاش ولرزش می شوند ؛ واز بین میروند ، پس ما چگونه از این لرزشها ، مقصود الفاظ وصداها را متوجه میشیم؟
      معلوم میشود علم ما از این الفاظ مادی بدست نمیاید بلکه از همان الفاظ مثالی است .که نزد نفس مجرد حاضر میشود واینکه میگویند علم نور است از همین قبیل است .
      یعنی باید از عالم مثال وعالم بالا بدهند .والا با خواندن وتحصیل و....حاصل نمی شود
      .................................................. .................................................. .................................................. ...............................................


    9. تشكر


    10. #7
      کاربر ویژه
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      معمار آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/02/25
      محل سکونت
      قم
      نوشته
      1,953
      وبلاگ
      44
      تشکر
      499
      1,381 بار در800 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      88 روز 19 ساعت 37 دقیقه
      متوسط حضور
      2 ساعت 16 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط سیدنبی نمایش پست ها
      علاوه برآن درتفسیر نمونه آمده که:«در روايات اسلامى چنين آمده است: گرچه در بهشت همواره نور و روشنايى است اما بهشتيان از كم و زياد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخيص مى‏دهند»
      این متن تفسیر نمونه ثابت نمی کند که در قیامت روز و شب نباشد

    11. #8
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      سیدنبی آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1391/06/28
      نوشته
      250
      تشکر
      174
      499 بار در200 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      9 روز 2 ساعت 30 دقیقه
      متوسط حضور
      22 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط اسراء نمایش پست ها
      پس برزخ در عالم مثال است
      برزخ همان عالم مثال منفصل است وداخل بودن واینکه برزخ در آن است (که از این عبارت جزء بودن برزخ برای عالم مثال فهمیده می شود) معنا ندارد.

      اگه ممکنه آدرس مطلبی که فرمودید ذکر کنید.
      ویرایش توسط سیدنبی : 1391/07/05 در ساعت 10:14 قبل از ظهر

    12. #9
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      سیدنبی آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1391/06/28
      نوشته
      250
      تشکر
      174
      499 بار در200 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      9 روز 2 ساعت 30 دقیقه
      متوسط حضور
      22 دقیقه
      نقل قول نوشته اصلی توسط کارشناس اعتقادات 2 نمایش پست ها
      این متن تفسیر نمونه ثابت نمی کند که در قیامت روز و شب نباشد
      اولا :این عبارت از تفسیر نمونه رابه عنوان تایید آوردم
      ثانیا : به چه دلیل ثابت نمی کند؟

    موضوعات مشابه

    1. پاسخ: 14
      آخرين نوشته: 1390/09/22, 11:14 قبل از ظهر

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •