• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

    موضوع: ديدگاه اسلام در مورد طلاق چه مي باشد؟

    1. #1
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      hosin255 آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/23
      نوشته
      198
      تشکر
      0
      139 بار در100 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 23 ساعت 11 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      ديدگاه اسلام در مورد طلاق چه مي باشد؟

      اگر كار به جايي برسد كه سازش ميان همسران به هيچ وجه ميسر نباشد، خداوند راه طلاق، يعني جدا شدن زوجين را به عنوان آخرين راه حل باز گزارده است. خداوند طلاق را براي كساني قرار داده است كه هيچ راهي براي ادامه زندگي مشترك و حل مشكلات و اختلافهاي خود، در پيش رو ندارند و محيط خانواده نيز براي آنها به صورتي غير قابل تحمل در آمده كه ادامه آن زندگي را بر انسان تلخ و دشوار مي سازد.
      از نظر شرع، طلاق راهي مبغوض و مرجوح است كه جز در موارد ضرورت، نبايد به سراغ آن رفت. پس نبايد ملعبه دست افراد هوسباز، تنوع طلب و بيگانه از عواطف انساني باشد و يا به وسيله اي براي متزلزل ساختن بنيان خانواده تبديل شود.
      اخلاق در قرآن, ج3،آيت الله مصباح يزدي

    2.  

    3. #2
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      valipoori آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/11/09
      نوشته
      21
      تشکر
      0
      10 بار در8 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      نامشخص
      متوسط حضور
      نامشخص

      دیدگاه اسلام در مورد طلاق


      ديدگاه اسلام درباره طلاق چيست؟

      ديدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه كه از خوبى و زيبايى‏هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغيب و تشويق كرده، به همان اندازه نيز از بدى و زشتى‏هاى طلاق و عواقب شوم آن بيان بليغى آورده است،

      پيامبر اسلام (ص) فرمود: هيچ چيز نزد خداوند محبوب‏تر از خانه‏اى نيست كه به واسطه ازدواج آباد مى‏شود و هيچ چيز مغبوض‏تر از خانه‏اى نيست كه در اسلام به واسطه طلاق خراب مى‏شود(1) و در حديث ديگرى فرمود: ازدواج كنيد و طلاق ندهيد چه اينكه طلاق، عرش خدا را به لرزه در مى‏آورد.(2)

      امام صادق (ع) فرمود: چيزى از امور حلال در پيشگاه خدا مبغوض‏تر از طلاق نيست.(3)

      بنابر اين اسلام از طلاق و جدايى بسيار مذمت و سرزنش كرده است ولى با وجود آن بر خلاف برخى اديان، آن را حرام و ممنوع نساخته است بلكه حلال مبغوض دانسته است و آن را به عنوان راه چاره در شرايط خاص و بن بست، ياد كرده است.
      خداوند مى‏فرمايد: «و ان يتفرَّقا يغن اللَّه كلًّا من سعته». اگر (راهى براى اصلاح در ميان خود نيابند و) از هم جدا شوند، هر كدام از آنها را با فضل و كرم خود، بى نياز مى‏كند.(4)

      پى‏نوشت‏
      (1) ما من شى‏ءٍ أحبُّ إلى اللَّه عزَّ و جلَّ من بيتٍ يعمر بالنِّكاح و ما من شى‏ءٍ أبغض إلى اللَّه من بيتٍ يخرب فى الإسلام بالفرقة يعنى الطلاق. وسائل الشيعه، ج 20، باب كراهة طلاق الزوجة ص 7.
      (2) تزوَّجوا و لا تطلقوا فإنَّ الطَّلاق يهتزُّ منه العرش. وسائل الشيعه، ج 22، باب كراهة طلاق الزوجة، ص 8.
      (3) ما من شى‏ءٍ ممَّا أحلَّه اللَّه أبغض من الطَّلاق، همان، ص 9.
      (4) نساء/ 130.


      پس از نقل این مطالب معلوم شد که اصل اولیه در زندگی زناشویی الفت ، مهربانی و دوام زندگی زناشویی است ولی اگر به هر نحوی شخص در انتخاب شریک زندگی خود اشتباه کرده باشد و ادامه زندگی برای آنها ممکن نباشد به گونه ای که اصلا نقطه ی مشترکی نداشته باشند و در صورت ادامه زندگی به زندگی اخروی و دنیوی افراد ضربه شدیدی وارد می شود اسلام طلاق را بعد از سازش ، اصل مشورت ، قوامیت رجل و کمک از خانواده های زن و شوهر برای برطرف کردن مشکل زوجین قرار داده است .
      یعنی در صورت بوجود امدن مشکل بین زن و شوهر ابتدا با سازش و مشورت کردن بین خود سپس در صورت ادامه مشکل اصل قوامیت رجل در خانه و بعد از آن کمک گرفتن از دادگاه های خانوادگی (خانواده های زن و مرد ) سعی کنند مشکل را حل کرده و زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند .

      خانواده ایرانی
      ویرایش توسط valipoori : 1389/11/09 در ساعت 04:51 بعد از ظهر

    4. #3
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      hosin255 آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/23
      نوشته
      198
      تشکر
      0
      139 بار در100 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 23 ساعت 11 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      اگر مردى همسرش را طلاق بدهد، آيا مى‏تواند با خواهرش ازدواج كند؟

      همه مراجع: اگر طلاق رجعى است، تا هنگامى كه همسرش در عده بسر مى‏برد، نمى‏تواند با خواهرش ازدواج كند و اگر عده‏اش تمام شد، اشكال ندارد ولى اگر طلاق باين است بعد از طلاق مى‏تواند با خواهرش ازدواج كند.لعروه الوثقى، ج 2، المحرمات بالمصاهره، م 48. منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=1115

    5. #4
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      hosin255 آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/23
      نوشته
      198
      تشکر
      0
      139 بار در100 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 23 ساعت 11 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      چرا اسلام حق طلاق را در اختيار مرد قرار داده است؟

      دليل اينكه حق طلاق به مرد داده شده، اين است كه زندگى جمعى نياز به مدير دارد. اسلام نيز كسى را كه كمتر در مقابل عواطف و احساسات، تحت تأثير قرار مى‏گيرد و از نظر مديريت جمعى قوى‏تر است، به عنوان مسئول اداره زندگى مشترك معرفى و هزينه اداره اين زندگى را بر او واجب كرده است. تصميم‏گيرى در مورد انحلال آن را نيز در مرحله نخست به او سپرده است. مسئله طلاق و جدايى به چند صورت قابل تصور است:
      1. حق طلاق منحصراً در دست مرد باشد.
      2. حق طلاق منحصراً در دست زن باشد.
      3. زن و مرد هر يك به طور استقلالى و در عرض يكديگر، اين حق را دارا باشند.
      4. اين حق به دست هر دو به صورت اشتراكى (با توافق طرفين) باشد.
      5. حق طلاقى وجود نداشته باشد.
      6. حق طلاق در ابتدا به دست مرد باشد؛ ولى براى زن نيز در موارد لزوم سازوكارهاى مناسبى مشخص شده باشد.
      فرض نخست براى زن بن‏بست‏آفرين است و در مواردى كه نياز جدى به طلاق دارد، از اين مسئله محروم مى‏شود.
      فرض دوم با توجه به احساسات شديد و هيجانى خانم‏ها، علاوه بر اينكه آمار طلاق را در موارد غيرضرورى بالا مى‏برد (زيرا از نظر آمار غالباً خانم‏ها تقاضاى طلاق را دارند)، باعث كاهش ازدواج و سستى كانون خانواده مى‏شود، چرا كه موجب سلب اعتماد مرد از زن شده و محبت زن را در دل مرد كاهش مى‏دهد.
      فرض سوم، آمار طلاق را بالا خواهد بُرد و اين مسئله در بعضى از كشورهاى غربى تجربه شده است.
      فرض چهارم نيز معقول نيست و منافات با حكمت جعل قانون طلاق دارد؛ زيرا ممكن است يك نفر خواستار طلاق و ديگرى طالب عدم آن باشد و در اين صورت سدى در برابر آن ايجاد مى‏شود. البته طلاق براساس توافق در اسلام پذيرفته شده است، اما آنچه مشكل آفرين است، انحصار تحقق طلاق براساس توافق است.
      فرض پنجم صحيح نيست؛ چرا كه گاهى جدايى و گسستن اين رابطه، به صلاح طرفين است.
      در نتيجه بهترين فرض صورت ششم است؛ زيرا از طرفى جلوى گسترش بى‏رويه طلاق را مى‏گيرد و از طرف ديگر مانع ضايع شدن حقوق خانم‏ها مى‏گردد. از جمله سازوكارهاى پيش‏بينى شده در اين روش، طلاق وكالتى، طلاق قضايى و طلاق توافقى است. بنابراين چنين نيست كه راه به كلى براى زن بسته باشد.ر.ك:پرسش ها و پاسخ‏ها دفتر هفتم، ص‏327 و سيد على، كمالى، قرآن و مقام زن، ص 174-171.


      منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=1130

    6. #5
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      hosin255 آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/23
      نوشته
      198
      تشکر
      0
      139 بار در100 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 23 ساعت 11 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      طلاق به درخواست زن

      فقهاي اسلامي در پاره اي موارد به زن اجازه داده اند که از حاکم درخواست طاق کند و دلايلي از آيات و روايات در اين زمينه آورده اند. کاملترين و مفصلترين بحثي که در اين مسأله در فقه اماميه به نظر ما رسيده است تقريرات آيت الله شيخ حسين حلي مقيم نجف اشرف تحت عنوان «حقوق الزوجه و آثارها الوضعيه» است، (رجوع شود به کتاب بحوث فقهيه به قلم عز الدين بحر العلوم. چاپ بيروت، 1393 هجري قمري، 1973 ميلادي، ص 183 به بعد؛ براي خلاصه اي از بحث مذکور رجوع شود به مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، ص 321 به بعد)
      بنابر آنچه در اين رساله آمده است، تخلف شوهر از اداء وظايف زوجيت (اعم از انفاق و همخوابگي و داشتن روابط جنسي و حسن معاشرت) چه ناشي از تقصير شوهر و چه بدون تقصير باشد، در صورتي که زندگي زناشويي و بقاء نکاح را دشوار کند، به زن حق مي دهد که براي طلاق به حکام شرع رجوع نمايد؛ حاکم شوهر را مجبور به طلاق خواهد کرد و اگر شوهر از آن خودداري کند، حاکم به عنوان ولي ممتنع زن را طلاق خواهد داد.
      در اين باره مؤلف به آيات و روايات استناد کرده است.
      در جامع الشتات تأليف فقيه بزرگ، ميرزاي قمي، در پاسخ به حق زن در طلاق آمده است؛ هرگاه زوج تخلف کرد از حقوق زوجه و مطالبه زوجه نفعي نکرد به حاکم شرع رجوع مي کند و بعد از ثبوت در نزد حاکم او را الزام و اجبار مي کند بر وفاي حقوق يا بر طلاق دادن زوج. هرگاه براي حاکم علم حاصل شود به اينکه زوجه سلوک به معروف نمي کند و وفاي به حقوق زوجه نمي کند او را اجبار مي کند بر طلاق و اين اجبار منافي صحت طلاق نيست...»، (جامع الشتات، چاپ سنگي 1303 هجري قمري، کتاب الطلاق، ص 508)
      از اين سؤال و جواب نيز به خوبي بر مي آيد که هرگاه شوهر حقوق واجبه زن را وفا نکند و اجبار او به ايفاء ممکن نباشد، حاکم شوهر را اجبار به طلاق مي کند و در صورت امتناع شوهر از طلاق، حاکم زن را طلاق مي دهد و اين طلاق شرعاً صحيح است.
      علاوه بر اين موارد، در فقه اسلام زني که شوهر او غايب مفقود الاثر شده مي تواند با شرايطي از دادگاه طلاق بگيرد و نيز زن مي تواند به موجب شرط ضمن عقد از شوهر براي طلاق وکالت بگيرد که در صورت تحقق پاره اي امور يا به طور مطلق از طرف او خود را طلاق دهد.
      - قانون مدني
      قانون مدني در مواد 1129 و 1130 موجباتي را براي طلاق به درخواست زن مقرر داشته است که مبتني بر فقه اسلامي است. ماده 1129 مربوط به استنکاف يا عجز شوهر از دادن نفقه است و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام به دادن نفقه که در اين مورد زن مي تواند براي طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مي نمايد.
      ماده 1130 ق.م. (اصلاحي 14/8/1370) مربوط به عسر و حرج است که به موجب آن اگر دوام زندگي زناشويي براي زن موجب مشقت شديد و غيرقابل تحمل باشد زن مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق کند.
      علاوه بر موارد فوق، قانون مدني به تبعيت از فقه به زني که شوهر او چهار سال غايب مفقود الاثر بوده اجازه داده است که از دادگاه تقاضاي طلاق کند (ماده 1029). وکالت زن براي طلاق هم در قانون مدني مانند فقه اسلامي پذيرفته شده است (ماده 1119). اينک بجاست درباره موجبات مذکور بيشتر سخن بگوييم.


      منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=9227

    7. #6
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      hosin255 آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/23
      نوشته
      198
      تشکر
      0
      139 بار در100 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      1 روز 23 ساعت 11 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      چرا وقتي زن درخواست طلاق كند مهريه به او نمي رسد؟

      براي روشن شدن پاسخ اين سوال به نكاتي اشاره مي شود.
      1- پيش بيني قانون طلاق در نظام حقوقي خانواده در اسلام , يكي از امتيازات نظام حقوقي اسلام است . زيرا در زماني كه نه حكميت و ريش سفيدي و نه ساير اقدامات براي ادامه زندگي مشترك مفيد واقع نشود, راهي جز طلاق براي رهائي زن و شوهر از رنج زندگي باقي نمي ماند. 2- اختيار طلاق در دست مرد است ; هر چند زن هم در برخي شرايط مي تواند از اين اختيار استفاده كند. 3- سپردن طلاق به مرد به خاطر غلبه بعد عقلاني و حزم و دور انديشي او, منطقي ترين راه است . 4- طلاق حق مرد است , اما قابل واگذاري و انتقال است , بنابراين زن مي تواند در هنگام وقوع عقد ازدواج به صورت شرط ضمن عقد اين حق و اختيار را به صورت وكالتي به خود منتقل كند. و اضافه بر آن اگر در زندگاني خانوادگي مردي به همسر خود ستم كند و نه حاضر و يا قادر به اصلاح رفتار خويش باشد; و نه حاضر به طلاق دادن زن , در اين صورت زن مي تواند به دادگاه اسلامي مراجعه كند تا قاضي حتي علي رغم مخالفت مرد زن را طلاق داده و او را آزاد نمايد. اما سوئالي كه اشاره كرده ايد مربوط به طلاق خلع و مبارات است . »و طلاق خلع هم آن است كه زن به واسطه كراهتي كه از شوهر خود دارد در مقابل مالي كه به شوهر خود مي دهد طلاق مي گيرد اعم از اين كه مال مزبور عين مهر يا معادل آن و يا بيشتر و يا كمتر از مهر باشد. و علت اين كه مهر نمي گيرد به خاطر اين است كه . اولا": با رضايت خودش طلاق مي گيرد. ثانيا": طلاق حق مرد است و مي تواند زنش را طلاق ندهد, لذا زن با بذل مال يا مهر خود آن حق را از مرد با رضايت او ساقط مي كند.
      براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك شود: 1- (مختصر حقوق خانواده , دكتر سيد حسين صفائي , دكتر اسدالله امامي , نشر دادگستر) 2- (حقوق خانواده , دكتر محمدجعفر جعفري لنگرودي , كتابخانه گنج دانش ) 3- (فلسفه حقوق , قدرت الله خسروشاهي , مصطفي دانش پژوه , انتشارات : موئسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره «.


      منبع : http://www.porseman.org/q/showq.aspx?id=10985

    موضوعات مشابه

    1. حقوق زن و مرد از ديدگاه اسلام و غرب
      توسط aflak در انجمن حقوق زن
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1389/12/14, 10:49 قبل از ظهر
    2. پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1389/12/08, 11:56 بعد از ظهر

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •