• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

    موضوع: آموزش آهنگین خواندن ، سبک سازی درمداحی

    1. #1
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      آموزش آهنگین خواندن ، سبک سازی درمداحی

      آهنگین خواندن
      اولین قدم در آموزش مداحی داشتن یک ملودی پایه است، اگر ملودی پایه نداشته باشید نمی دانید چطور شروع کنید، چگونه به اوج بروید و چگونه مجلس را تمام کنید، مرتب آهنگ ها را قاطی کرده و صدایتان از روال معمولش خارج شده و اعصاب مستمع را به هم می ریزد. خودتان از خواندتان احساس خستگی می کنید و مجلس را خراب می کنید. همانطور که سینه زنی و کف زنی دارای آهنگهای خاصی هستند، خواندن اشعار مدح و روضه و زبان حال و مقتل هم باید آهنگین باشند. ما برای اینکه آهنگین بخوانیم باید آشنا به دستگاه های موسیق باشیم تا به روی اصول خوانده و به اصطلاح خارج نخوانیم. یادگیری دستگاه های موسیقی کار زمان بری است. به شما تکنیکی یاد می دهم که به سادگی بتوانید هر آهنگی را از تلویزیون شنیدید یا مثلا هر سبکی که یک مداح معروف خوانده و به نظرتان قشنگ است، ملودی آن را در ذهنتان حفظ کنید و بتوانید از همان ملودی برای صدها شعر دیگر با وزن های مختلف آهنگ سازی مشابه کنید.
      به مجموع نغمات شبیه به هم در موسیق دستگاه می گویند. پس کافیست ما از نغمات شبیه به هم استفاده کنیم تا به اصطلاح در قالب دستگاه خوانده باشیم. مهم نیست بدانیم که اسم دستگاه چیست. چون ما می خواهیم مداحی کنیم و در مداحی مهم این است که سیر روضه ما آهنگی جذاب، محزون و در عین هماهنگی متنوع باشد. این کار نیاز به تمرین دارد ولی بسیار زود تر از آنچه تصور می کنید بازدهی دارد. آهنگ برای شعر، روضه و دعا و … از چند سه بخش ملودی پایه، ایجاد تنوع، تکنیک ها و ریزه کاریها تشکیل می شود:
      ویرایش توسط tabatabaifar : 1390/01/25 در ساعت 11:09 قبل از ظهر دلیل: طولانی بودن مطلب در یک پست


    2.  

    3. #2
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      ۱- پایه یا چهارچوب اصلی آهنگ
      مانند اسکلت فلزی یک ساختمان که تمام دیوار های ساختمان به هر شکلی که باشند باید به این چهارچوب فلزی وصل شوند.
      طریقه ساخت چهارچوب یا آهنگ اصلی و خمیر مایه:
      - تشخیص ضرب آهنگ شعر و وزن آن [مثلا: «کجایید ای شهیدان خدایی - بلاجویان دشت کربلایی»] منظور از ضرب آهنگ همان وزن شعر مثلا «فاعلاتٌ فاعلاتٌ فاعلات» است. یا همان ریتمی که شعر دارد، همان چیزی که ما تفاوت نثر از نظم را متوجه می شویم. برای درک بهتر، فایل صوتی آموزش را گوش کنید.
      - تقسیم ضرب آهنگ شعری که سبک را از آن انتزاع کردیم به ضرب آهنگ شعر جدید [ باید بتوانیم آهنگ «کجایید ای شهیدان خدایی» را بر روی شعر« بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا» گذاشت.] پر واضح است که که هر شعر و ملودی در قسمت های مختلف اوج و فرود هایی دارد که چنانچه ملودی آن روی شعر جدید قرار گیرد، بسته به این که شعر طولانی تر یا کوتاهتر باشد این اوج و فرود ها سریع تر یا آرام تر پشت سر هم قرار می گیرند. مثلا در شعر «کجایید ای شهیدان خدایی» قسم « ـدان خداــ» صدا به اوج کشیده می شود، یعنی اگر شعر را از لحاظ زمانی به ۵ قسمت تقسیم کنیم قسمت چهارم اوج رفته و بعد در قسمت آخر دوباره فرود می آید، پس در شعر جدیدمان یعنی « بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا» باید قسمت « ـحظه بوی کرـ» را به اوج بکشانیم. چون شعر جدید طولانی تر است، پس یک پنجم از آن حرفهای بیشتری را دربرمی گیرد. یعنی نسبت زمانی که در اوج و فرود ها و بالا و پایین شدن ملودیها وجود دارد را باید به نسبت شعر جدید بسته به کوتاه و بلندی آن تبدیل کنیم. برای درک بهتر این مطلب به فایل صوتی این آموزش مراجعه کنید.
      وقتی بتوانیم ضرب آهنگ یک شعر را تشخیص دهیم و ملودی یا آهنگ آن را جدای از ریتم و ضرب آهنگ شعر به خاطر بسپاریم، می توانیم آن ملودی و آهنگ آن را روی هر شعری که خواستیم بگذاریم. می توانیم حتی روضه و دعای خود را به آن آهنگ بخوانیم. این کار نیاز به کلاسهای عملی دارد. البته با گوش دادن فایل صوتی و انجام تمرین های گفته شده در آن می توانید به این خلاقیت برسید. در روضه خواندن یا در دعا کافیست ما جمله بندی های روضه یا فراز های دعا را قسمت بندی کنیم تا هر کدام تقریبا به اندازه یک مصرع از شعری شود که ملودی را از آن گرفته ایم. مثلا وقتی می خواهیم بخوانیم « عزیزان من، امام زمان (عج) امشب به همه ما نظر دارد و انشاء الله حاجت دل همه را می دهد و مراقب باشید دست خالی برنگردید!» این جمله را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و بین هر قسمت مکث کنیم و مثلا اینطور بخوانیم « عزیزان من، امام زمان امشب / به همه شما گریه کن ها نظر داره/ حاجت دل همه رو میده/ کسی دست خالی برنگرده» حالا متن ما به چهار قسمت که هر کدام اندازه تقریبا اندازه یک مصرع شعر است تقسیم شده است و ما می توانیم روی آن آهنگ مثلا « شهیدان خدایی» را پیاده کنیم.
      نکته: استفاده از این مکث ها در هنگام روضه خواندن و دعا باعث بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش استرس، وقفه برای نفس گرفتن و ایجاد زمان برای جمله سازی مطالب بعد و جلب توجه مستمع می گردد که البته باید این کار را بسیار هوشمندانه انجام داد.

    4. #3
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      ۲- ایجاد تنوع و شکست ریتم با استفاده از چهار عنصر مکث، تکرار، کشش، اوج و فرود
      که این تکنیک ها بر آهنگ سوار می شوند ، [ مانند در و پنجره و بالکن و ... که بر روی اسکلت ساختمان سوار می شوند ] که آهنگ را متمایز کرده و آن را از یک نواختی در آورده به آن جلوه خاصی می دهند. اگر ما بخواهیم شعر را با ریتم خودش بخوانیم، دیگر از حالت روضه خوانی در آمده و مانند سبک سینه زنی می شود، ضمن اینکه برای مستمع یکنواخت می شود.
      - مکث منظور مکث کردن بین جملات و حتی بین کلمات مهم است
      - تکرار، تکرار بعض کمات باعث تاکید و تداعی معانی بیشتری از آن کلمه می شود.
      - کشش در آخر مصرع ها، حروف ندا و هر جا که احساس می کنیم به خواندنمان زیبایی میدهد.
      - اوج و فرود که منظور بالا و پایین بردن صدا در بعضی قستمها برای رهایی از یکنواختی است.
      کمی توضیح می دهیم. فکر کنید می خواهیم شعر «کجایید ای شهیدان خدایی» را خیلی آرام و اول مجلس بخوانیم، نه سریع و با ریتم سینه زنی. ما می توانیم در هنگام خواندن کلمه «کجایید» قسمت «یید» را بکشیم. مانند کشیدن هجاهای بلند مد دار در قرآن که می گویند مثلا اندازه چهار هجای کوتاه کشیده شود. همینطور می توانیم حرف ندای «ای» را چند ثانیه بکشیم. می توانیم بعد از ادای کلمه «کجایید» لحظه ای مکث کنیم. می توانیم بعد از حرف ندای «ای» مکث کنیم. از ضرب این دو صورت در هم میتوان این یک مصرع شعر را به چهار شکل مختلف خواند، که اگرچه شبیه هم هستند ولی همه با هم فرق دارند. ضمن اینکه این دو صورت محدود به همین دو جا نیستند. می توانید در هر قسمت شعر کشش یا مکث ایجاد کنید. همچنین می توانید برای تاکید بر بعضی کلمات، آن را تکرار کنید. پس همانطور که دیدید با استفاده از تکرار، مکث یا کشش درخواندن، می توان یک مصرع شعر را به چند ده روش مختلف خواند که هیچ کدام دقیقا شبیه آن یکی نیست. مداحی که قوی است با استفاده به موقع از این مکث ها، کشش ها و گاها تکرارها، حواس مستمین را معطوف به خود کرده و حق شعر به خوبی ادا می کند. تاکید می کنیم که استفاده به موقع از مکث درخواندن باعث جمع شدن حواس مستمع می شود. همچنین به مداح، فضای استراحت و نفس گرفتن می دهد.
      ۳- تکنیک ها و ریزه کاریها
      آماده آموزش های بعدی باشید

    5. #4
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      - تکنیک ها و ریزه کاریها و تحریر هایی که آهنگ را به اوج زیبایی خود می رسانند . [ مانند نمای سنگ و نرده های رنگی و نمای روکار یک ساختمان که به ساختمان زیبایی می دهد .]
      انواع تکنیک ها (ریزه کاری)
      ۱- انواع تحریر
      - تحریر ریز و کمک گرفتن از تکان دادن سر
      - تحریر هم قافیه با تحریر قبلی، مشابه سازی در نوع تحریر روی کلمات مختلف
      - تحریر ساده
      تکان های ریز سر و گردن باعث تولید لرزش در صدا شده و استفاده از این تکنیک در جای مناسب به صدا زیبایی خاصی می دهد . منظور از « تحریر هم قافیه با تحریر قبلی» چیست ؟ مثلا در شعر « تموم زندگیم مال حسینه – دلم همواره دنبال حسینه» می توان تحریر و اوج و فرودی که در ادای کمله «حسینه» در مصرع اول پیاده کردیم ، همان را در کلمه «حسینه» در مصرع دوم با همان کشش و اوج فرود اعمال کنیم. یعنی شعر ما علاوه بر هم قافیه بودن در کلمات، در لحن هم، هم قافیه شود. این کار اگر با اعمال سلیقه انجام شود زیبایی خاصی به خواندن می دهد.
      چنانچه در تحریر زدن یا بالا پایین کردن صدا قوی نیستید می توانید با هجاهای کشیده صدای خود را بالا و پایین کردن کنید، و تصور کنید که تارهای صوتی شما کلید های یک دستگاه موسیقی است که با عوض شدن کلید تن صدای شما هم باید عوض شود. ابتدا با سرعتی کند ، تحریر های مختلف را تمرین کنید و سپس به مرور، به آن سرعت بخشید. این تمرین به شما کمک می کند تا بتوانید در کمتر از یک ثانیه چهار پنج بار صدایتان را به نحوی خاص بالا و پایین کنید، یا به اصطلاح چهار یا پنچ بار تن صدای مختلف (مانند کلیدهای دستگاه موسیقی که سریع نواخته می شود) با صدایتان ایجاد کنید. این کار با تمریناتی که در کلاسهای عملی گفته خواهد شد بسیار آسان است. همچنین در فایل صوتی توضیح جامع تری از این موضوع برای شما شرح داده شده است.
      ۲- تنوع لحن
      - لحن حماسی و محکم ، لحن احساسی ، بغض آلود، هواخوانی
      - صدای درشت و صدای ریز
      تولید لحن و تن صداهای مختلف صدای مداح را زنده می کند. حق مطلب را ادا می کند وقتی از شجاعت حضرت علی (ع) گفته می شود باید با صدایی محکم و لحنی حماسی و صدایی درشت کلمات را ادا کرد. برای زبان حال باید خیلی احساسی کلمات را بیان کرد. بعضی فراز های روضه باید بغض آلود باشد. اگر از هر کدام از صدای بم و ریز به موقع استفاده شود، نحوه خواندن مداح را با مبتدیان متمایز می کند. منظور از هواخوانی استفاده نکردن از صدا به طور کامل است. [ معمولا مداحان اول مجالس به این شکل می خوانند و از تمام قدرت صدای خود استفاده نمی کنند.] گویی بخشی از نفسی که از گلو خارج می شود به صوت تبدیل شده و بخش دیگر نفس همراه با صدای تولید شده بدون این که به صوت تبدیل شود از گلو خارج می شود .
      ۳- استفاده از تضاد ها در کنار هم
      - محو کردن حروف یا به اصطلاح محو خوانی در کنار ادا کردن حق حروف
      - استفاده از تحریر ریز و تحریر های ساده در کنار هم
      - مقطع خواندن و نرم خواندن
      همیشه تضادها به هر چیز زیبایی خاص می دهند. مانند در کنارهم قرار گرفتن رنگ آبی و قرمز. رنگ آبی به تنهایی زیباست. رنگ قرمز هم همینطور. اما زیبایی هردو در کنار یکدیگربیشتر به چشم می آید. حروف را می توان نرم ادا کرد. می توان محکم و مقطع مقطع ادا کرد. می توان محو خوانی کرد [مثل غنّه در قرآن ]. از ترکیب به موقع این تکنیکها بر روی کلمات مختلف است که مستمع جذب صدای خواننده می شود. با استفاده از این تضاد ها ریتم یکنواخت خواندن را در هم می شکنیم و هیچ وقت مستمع از خواندن ما خسته نمی شود.


      ادامه دارد
      می توانید در سایت http://dinist.com بصورت کامل مطالعه کنید

    6. #5
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      ۴- رعایت قافیه ها
      - پیدا کردن قافیه ها در دعا، در زبان حال، در بخش های خود شعر
      - قافیه سازی لحنی برای قسمتهایی که هم قافیه نیستند
      منظور از رعایت قافیه ها پیدا کردن کلمات هم قافیه، در خود یک مصرع و در دعاست که ما می توانیم با کشش خاصی که به کلمات هم قافیه می دهیم به خواندنمان زیبایی دهیم. مثلا در زیارت عاشورا « مصیبتک فی السماوات و علی جمیع اهل السماوات » می توانیم با پیاده کردن یک نوع کشش و تحریر خاص بر روی کلمه «سماوات» اول و پیاده سازی همان در «سماوات» دوم، خواندمان را از سطح مبتدی فراترکنیم. مثلا «نشان ز یار بی نشان چگونه می توان گرفت» در این مصرع دو بارکلمه «نشان» و یک بارکلمه «می توان» به چشم می خوردکه هر سه، هم قافیه هستند و جای کار دارند. همچنین می توان با تولید لحنی خاص بر روی کلماتی که هم قافیه نیستند آنها را از بصورت لحنی هم قافیه کرد. توضیح بیشتر این مسئله در نوشتار نمی گنجد و نیاز به گوش دادن فایل آموزشی یا کلاس عملی دارد.
      ۴- ریتم و شکست ریتم
      - لحاظ کردن هجای کوتاه و کشیده و عدم لحاظ آن
      - ادای سریع بعضی کلمات و کشش بعضی حروف
      می توان هجای بلند را به اندازه دو حرکت کشید. می توان بعضی از هجاهای بلند را به اندازه چهار حرکت یا بیشتر کشید. می توان هجای کوتاه و بلند در کلمه را به یک اندازه کشید. می توان بعضی کلمات را با کشش ادا کرده و بعضی را خیلی سریع ادا کرد. تمامی این ریزه کاریها چیزهایی است که با توجه به آن می توان یک شعر را به چند صد سبک مختلف خواند. فایل صوتی را گوش کنید.

    7. #6
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      ۴- ریتم و شکست ریتم
      - لحاظ کردن هجای کوتاه و کشیده و عدم لحاظ آن
      - ادای سریع بعضی کلمات و کشش بعضی حروف
      می توان هجای بلند را به اندازه دو حرکت کشید. می توان بعضی از هجاهای بلند را به اندازه چهار حرکت یا بیشتر کشید. می توان هجای کوتاه و بلند در کلمه را به یک اندازه کشید. می توان بعضی کلمات را با کشش ادا کرده و بعضی را خیلی سریع ادا کرد. تمامی این ریزه کاریها چیزهایی است که با توجه به آن می توان یک شعر را به چند صد سبک مختلف خواند. فایل صوتی را گوش کنید.
      ۵- ادای حق حروف و کلمات
      - استرس دادن یا پرتاب حروف
      - لحاظ کردن معنای کلمه در نوع خواندن
      * حرکت دست و بدن
      پرتاب بعضی حروف مانند «ج پ ت و …» خواندن را پویا می کند. تاکید کلمات را بیشتر می کند. و معنای آن را تمام و کمال به مستمع منتقل می کند. باید معنای کلمات در خواندن لحاظ شود. « شب » مظهر آرامش است ، باید آن به آرامی ادا کرد. کلمه «همه» معنای فراگیری و تمامیت می دهد. باید برای ادای حرف « هـ » در کلمه ‌«هم » از تمامیت نفس استفاده کرد. «حیدر» معنای شجاعت می دهد باید آن را درشت ادا کرد. قطعا تمامی این ریزه کاریهایی که گفته شد لازم الاستفاده نیستند و شاید استفاده بیش از حد از این تکنیک ها و وسواس به خرج دادن نتیجه معکوس داده و خواندن را خراب کند، ولی استفاده هوشمندانه از همین تکنیک ها و ریزه کاریهاست که صدا را از حالت خشکی در آورده و آن را انعطاف پذیر کرده و زیباییش را صد برابر می کند و مطلب را به بهترین شکل به مستمع منتقل می کند.
      حرکت دست و بدن مربوط به خواندن نیست. اما چون صحبت از ادای حق کلمات شد، جا داشت که همین جا این مطلب را توضیح دهیم. تصویر سازی کردن برای مستمع در روضه بسیار کارآمد است. مثل اینکه دستمان را بالا بیاوریم برای شبیه سازی حرکت شمشیر کشیدن، یا دستانمان را کمی به طرف داخل و سینه خم کنید برای نشان دادن عمل در آغوش گرفتن، یا کمی خم شویم برای تصویر سازی معنای قد خمیدن. البته این حرکات باید خیلی قوی یا به اصطلاح پخته باشد. زیرا اجرای نا صحیح این حرکات و اغراق در آنها باعث تمسخر شده و نتیجه عکس می دهد .
      ۶- عوض کردن گام صدا روی کلمات شعر (در مدح)
      عوض کردن گام صدا و رفتن به چند پرده بالاتر به طور ناگهانی و جابجایی سریع بین اوج و فرود ، در نوع خود تکنیکی است که بیشتر در خواندن اشعار مدحی مورد استفاده است.


      ادامه دارد ....

    8. #7
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه

      ترکیب ملودی ها

      با تمام ریزه کاریها و تنوع هایی که در کار انجام می دهید، باز هم پس از ده الی بیست دقیقه خواندن، آهنگ برای مستمع یک نواخت می شود. پس باید شما چندین آهنگ مختلف را به ذهنتان بسپرید و به موقع از آن در خواندن استفاده کنید. به اصطلاح باید آنقدر ذهنتان قوی شود که بتوانید بین چندین سبک جابجایی داشته باشید. مثلا چند خط اول زیارت عاشورا را به سبک کجایید ای شهیدان خدایی بخوانید، وقتی که احساس کردید که این آهنگ برای گوشتان یکنواخت شده، آن را عوض کرده و مثلا آهنگ مدینه شعر پیغمبر را روی کلمات دعا پیاده کنید. یک خواننده حرفه ای باید بتواند در کمتر از یک دقیقه از دو سه ملودی مختلف تقلید کرده و آن را بر روی شعر، روضه یا دعایش شبیه سازی کند. یک خواننده حرفه ای این کار را به نحوی انجام می دهد که مستمع متوجه این پرش ها و جابجایی ها بین آهنگ های مختلف نمی شود، گویی ترکیب این دو آهنگ، یک آهنگ جدید است. البته بیش از نود درصد خواننده ها این کار را آگاهانه انجام نمی دهند، بلکه آنقدر خوانده اند و خوانده اند که بدون آنکه فکر کنند مرتب از ملودی های مختلف در خواندنشان استفاده می کنند.
      اما شما که می خواهید تازه شروع کنید باید یاد بگیرید این کار را آگاهانه انجام دهید. فرض بر این است که وقت ندارید دستگاه های موسیقی را یاد بگیرید یا مثلا چهار یا پنج سال در هیئت های مختلف بخوانید و بخوانید، آنقدر بخوانید و خراب کنید تا بلاخره یاد بگیرید. حالا که وقتمان کم است، مشغول به انجام تمرین های گفته شده شوید و ببینید چه نا باورانه در کمتر از دو ماه می توانید تجربه دو ساله یک خواننده را فرابگیرید. البته این تجربه در مورد اجرای ملودی و آهنگین خواندن است. جمع آوری این تکنیک ها شش سال برای من زمان برده و از محضر اساتید بزرگی استفاده کردم که بعضیهایشان را تمام کشور می شناسند، اما هیچ کدام از آنان این چیزهایی را که به شما یاد می دهم را به یاد ندادند! نخواستند یا نمی دانستند را نمی دانم!
      اگر از بحث آموزش کمی فاصله گرفتم خواستم برای شما ارزش مطالب آموزشی این نوشتار روشن گردد، همچنان که دوستانم در کلاسهای آموزشی به این نکته اذعان داشته اند.
      وقتی می خواهید اوج بخوانید هم، باید صدایتان از یک ملودی خاص تبعیت کند. یعنی برای تمام قسمتهای خواندنتان ملودی پایه داشته باشید. نترسید، خیلی مشکل نیست، در فایل صوتی آموزش های بهتری را در اختیار شما گذاشته ام، فقط شروع کنید، کافیست چند ملودی را حفظ کنید و آن را روی شعر های مختلف با وزن های مختلف تمرین کنید، آن وقت خواهید دید که این کار چقدر آسان است.


      ادامه دارد...

    9. #8
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      نکاتی برای انتخاب آهنگ
      - تداعی کننده حال و هوای مجالس لهو و لعب نباشد.
      بعضی مواقع آهنگ، آهنگ غربی یا مبتذل نیست، اما لحن و نوع گویش و ادای کلمات طوری است که حال و هوای مجالس لهو و لعب را تدایی می کند. بعضی از مداحان متاسفانه از آهنگهایی استفاده می کنند که خوانندگان غربی برای شعرهای عشقی و … استفاده کرده اند. مقام معظم رهبری هم در این مورد تذکر دادند. این کار اصلا در شان مجالس اهل بیت (ع) نیست. توهین است. باید میان آهنگهایی که برای اهل بیت (ع) خوانده می شود و آهنگهایی که برای شعرهای آن چنانی و مجالس لهو و لعب خوانده می شود یک فرقی باشد. جدای از این استفاده از این آهنگ ها، نشانه ضعف مداح است که نمی تواند یک آهنگ نو و زیبا برای اشعار خود بسازد . ممکن است گفته شود این آهنگها را مردم بیشتر می پسندند و باعث جذب آنان به مجالس اهل بیت می شود. در جواب می گوییم اولا هدف وسیله را توجیه نمی کند ، دوما کسی که اینگونه بی اساس جذب این مجالس می شود با همین قبیل مسائل هم این مجالس را ترک می کند. با تکنیک هایی که به شما آموختیم خیلی راحت می توانید هر سبک یا آهنگی که صلاحیت داشته باشد را با کمی تغییر باز سازی کرده و از آن ملودی و آهنگ جدید بسازید.


      www.dinist.com
      ادامه دارد ...

    10. #9
      عضو آشنا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      tabatabaifar آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1390/01/22
      نوشته
      38
      وبلاگ
      550
      تشکر
      2
      36 بار در17 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      2 روز 8 ساعت 18 دقیقه
      متوسط حضور
      3 دقیقه
      - برای شهادت ، غمگین و برای ولادت ، ‌شاد باشد .
      همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند . اگر تصاویر بعضی مجالس دیده نشود متوجه نمی شویم که مراسم عزاست یا مراسم جشن و ولادت است . بعضی ها برای ولادت ها هم غمناک می خوانند. اصلا توانایی مدح خواندن ندارند . خوب اگر قرار باشد همه مجالس ما عزا باشد مردم دین زده می شوند . با توجه به اینکه تعداد روزهای مجالس جشن و ولادت کمتر از روزهای عزاداری در طول سال است باید بسیار به مجالس جشن اهمیت بدهیم .
      - تا جای ممکن کپی برداری دقیق از آهنگ های مجاز نیز نباشد.
      بهتر است اگر آهنگی را برای شعرمان انتخاب می کنیم کپی برداری دقیق از آهنگهای به اصطلاح مجاز و موسیقی متن فیلم ها نیز نباشد . زیرا این مسئله نیز باعث تداعی شدن آن آهنگ یا فیلم مربوطه در ذهن مستمع می شود . با اندکی تغییر در آهنگ می توان این مشکل را از میان برداشت و از ترکیب آهنگ ها آهنگی جدید خلق کرد.
      - آهنگ ها ضبط و تمرین شود .
      بیشتر زیبایی یک آهنگ بسته به چگونه ادا کردن آن دارد . برای این کار باید آهنگ ها ضبط شده و آنها را به کرات تمرین کرد . بعضی اشعار فقط با آهنگ مخصوص خودشان قابل خواندن هستند ، که اگر سبک آهنگ فراموش شود ، کیفیت خواندن و مجلس پایین می آید .
      طباطبایی فر
      www.dinist.com

    موضوعات مشابه

    1. تفاوت پدافند غیرعامل جنگ نرم و فرهنگ سازی
      توسط معراج در انجمن مباحث فرهنگی
      پاسخ: 1
      آخرين نوشته: 1390/07/30, 09:55 بعد از ظهر
    2. دغدغه در خواندن
      توسط سفیر آرامش در انجمن مباحث فرهنگی
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1390/01/18, 05:32 قبل از ظهر
    3. سوپر مارکت معنوی و فرقه سازی
      توسط احمد در انجمن عرفان های نو ظهور
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1389/10/25, 12:52 قبل از ظهر

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •