• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

    موضوع: قبر و برزخ در قرآن

    1. #1
      عضو وفادار
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      aflak آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/14
      نوشته
      309
      تشکر
      10
      91 بار در69 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      20 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص

      قبر و برزخ در قرآن

      عالم قبر نوعی زندگی است که بین دنیا و قیامت قرار گرفته است قرآن مجید در تعدادی از آیات از آن سخن گفته است و از اموری که در آنجا برای انسان اتفاق می افتد خبر داده است که در این مقاله به پاره ای از این مباحث اشاره شده است.
      اگر لحظه جانکاه مرگ را نخستین منزل انسان پس از دنیا بدانیم، و طبعا مراسم غسل و کفن و نماز بر میت ادامه همان منزل خواهد بود، باید نزول در قبر را منزل دوم بشماریم.خانه ای که انسان کوچکترین سابقه ای با آن ندارد، خانه بسیار تنگ، و مقدار گنجایش آن به پهنای نیم متر، و طول کمتر از دو متر می باشد، و انسان پس از سائیدن «چهره بر خاک» ، به تدریج از چشمهای انسانهای مادی نگر، پنهان می گردد، و با گذاردن چند آجر بر روی دیواره قبر، خروارها خاک بر آن ریخته می شود و ارتباط مادی انسان با جهان پیشین قطع می گردد.
      البته این نوع از منزل یک مسأله حسی است، قرآن نیز به این منزل به مناسبتهایی اشاره می کند و می فرماید: «ثم أماته فأقبره» (عبس/8) .سپس او را میراند، پس وارد قبر کرد .
      و در آیه دیگر می فرماید: «و أن الله یبعث من فی القبور» (فاطر/22) .
      خدا کسانی را که در قبرها هستند بر می انگیزد. (1)
      ولی با دیده واقع بینانه، دومین منزل واقعی انسان از نظر قرآن همان برزخ است که روح و روان انسان با بدن متناسبی در آن محیط بسر می برد، و انسان برای خود در آنجا حالاتی دارد که متذکر می شویم و مقصود از «قبر» در مواردی همان جهان برزخ است.
      قرآن از این منزل دوم در آیه یاد شده در زیر حکایت می کند و می فرماید:
      «و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون» (مؤمنون/100) .
      و در پیشاپیش آنان برزخی است تا روزی که بر انگیخته می شوند.
      «وراء» در این آیه بر خلاف آنچه که غالبا در آن استعمال می شود، به معنی پیش رو است، چنانکه در برخی از آیات دیگر نیز در این معنی بکار رفته است.آنجا که می فرماید:
      «و کان ورائهم ملک یأخذ کل سفینة غصبا» (کهف/79) .
      پیش روی آنان فرمانروائی بود که کشتی ها را به یغما می برد.
      «برزخ» در لغت عرب به معنی فاصله است چنانکه می فرماید:
      «بینهما برزخ لا یبغیان» (الرحمن/20) .
      میان دو دریا، فاصله و حائلی است که به هم سرایت نمی کند.
      علت این که این نوع از حیات را، حیات برزخی می نامند، این است که این قسمت از زندگی فاصله ای است میان زندگی دنیوی و زندگی اخروی، ولی از آیه یاد شده وجود حیات برزخی استفاده نمی شود.و بیش از این دلالت نمی کند که میان دنیا و آخرت فاصله ای وجود دارد، ولی آیات دیگر واقعیت این حیات برزخی را روشن می سازد.
      1 آیاتی که با آنها بر تجرد نفس و بقاء روح پس از مرگ استدلال شد، بر وجود چنین حیاتی برای انسان گواهی می دهند.
      این آیات به روشنی ثابت می کنند که انسان در عالم برزخ، هم دارای آثار روحی و روانی مانند فرح و شادمانی، حزن و اندوه، و هم دارای آثار جسمانی است مانند: «رزق» و «روزی» ، و کلمه های «فرحین» و «یستبشرون» و «یرزقون» و «بنعمة من الله» همگی حاکی از چنین آثار حیات می باشند (2) همچنان که آیات مربوط به عرضه آل فرعون بر آتش، و ورود قوم نوح بر آن که توضیح آن در بحث تجرد نفس گذشت گواه بر شکنجه شدن کافران در آن منزل می باشد.
      از جمله آیاتی که به گونه ای بر حیات برزخی دلالت می کند آیه یاد شده در زیر است:
      «قالوا ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین، فاعترفنا بذنوبنا فهل الی خروج من سبیل» (غافر/11) .
      (کافران در روز قیامت می گویند) پروردگارا دوبار ما را میراندی، و دوبار زنده کردی پس ما به گناهان خود معترفیم، پس آیا راهی برای بیرون رفتن از آتش دوزخ وجود دارد؟
      در این آیه سخن از دو میراندن و دو زنده کردن به میان آمده است، مفسران در اینکه مقصود از این دو میراندن و زنده کردن چیست؟ آراء مختلفی دارند، آنچه از میان همه آنها واقع بینانه تر بوده و با آیه سازگارتر است این است که مقصود از دو «اماته» یکی میراندن در همین جهان است و دیگری اماته ای است که پس از حیات برزخی به هنگام نفخ صور نخست، تحقق می پذیرد و مرگ همه را فرا می گیرد چنانکه می فرماید:
      «و نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الأرض الا ما شاء الله» (زمر/68) .
      آنگاه که در صور دمیده شد آنکه در آسمانها و زمین است می میرد مگر آنچه را که خدا بخواهد .
      تا اینجا با دو نوع «اماته» آشنا شدیم.
      اما دو «احیا» یکی عبارت است از احیاء پس از مرگ دنیوی که حیات برزخی نام دارد، و دیگری احیائی که پس از دومین نفخ در صور انجام می گیرد که همگان در رستاخیز محشور می شوند چنانکه می فرماید:
      «و نفخ فی الصور فاذا هم من الأجداث الی ربهم ینسلون» (یس/51) .
      در صور دمیده می شود ناگاه مردگان از قبرها به سوی محشر می شتابند.
      و اگر بخواهیم این دو نوع اماته و دو نوع احیاء را به صورت روشن تر ترسیم کنیم چنین می گوئیم:
      1 اماته نخست: مرگ در این جهان به هنگام فرا رسیدن اجل قطعی.2 اماته دوم: مرگ در نخستین نفخ صور. 3 احیاء اول: زنده شدن انسان در برزخ پس از مرگ دنیوی. (3)
      4 احیاء دوم: زنده شدن انسان پس از دومین نفخ صور.
      گاهی گفته می شود که مقصود از دو میراندن عبارت است:
      1 میراندن به هنگامی که انسان جماد یا نطفه بود (قبل از پیدایش روح در انسان) .
      2 میراندن در پایان زندگی دنیوی.
      و مقصود از دو احیاء عبارت است از:
      1 احیاء و زنده کردن پس از آنکه جماد و نطفه بود (انشائاه خلقا آخر) .
      2 زنده کردن در روز رستاخیز.
      ولی یک چنین تفسیر خالی از اشکال نیست زیرا در آیه از دو میراندن و دو زنده کردن، سخن به میان آمده است، و در بیان گذشته اگر چه دو نوع زنده کردن به گونه ای که بیان شد واقعیت دارد، ولی دو نوع میراندن حقیقی وجود ندارد، زیرا میراندن حقیقی آنگاه تحقق می یابد که قبلا حیات و زندگی در کار باشد، در حالی که جماد و نطفه زنده نبوده است تا بگوئیم میرانده شده است و به همین خاطر در قرآن کریم نسبت به این مرحله (مرحله جماد و نطفه) کلمه موت بکار رفته است، نه لفظ «اماته» چنانکه می فرماید: «کیف تکفرون بالله و کنتم امواتا فاحیاکم» (بقره/28) .
      چگونه به خداوند کفر می ورزید در حالی که مرده بودید و او شما را زنده کرد.
      حیات برزخی در روایات مسأله حیات برزخی و تنعم و عذاب ارواح پس از مرگ و قبل از رستاخیز در روایات بسیاری مورد تصریح واقع شده است که نمونه هائی از آن را متذکر می شویم:
      1 ابو بصیر گوید از امام صادق (ع) درباره ارواح مؤمنان پرسیدم در پاسخ فرمود: ارواح مؤمنان در خانه هائی از بهشتند، از غذای آنجا می خورند، و از نوشیدنیهای آنجا می نوشند، و پیوسته می گویند پروردگارا قیامت را بر پا کن و وعده های خود را درباره ما محقق ساز . (4)
      2 و نیز درباره ارواح مشرکان فرمود: در آتش معذبند و پیوسته می گویند پروردگارا قیامت را بر پا مساز، و وعده های خود را درباره ما محقق ننما. (5)



      پی نوشتها:
      1) در این زمینه به آیات 84/توبه، 22/فاطر، 13/ممتحنه، 9/عادیات، و 2/تکاثر مراجعه شود .
      2) عند ربهم یرزقون، فرحین بمآ آتاهم الله من فضله، و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون، یستبشرون بنعمة من الله و فضل...
      (آل عمران/169 171) .
      3) و در حقیقت احیاء نخستین چیزی جز این نیست که تعلق تدبیری روح از بدن عنصری به بدن برزخی انتقال یابد.
      4) سألت ابا عبد الله (ع) عن ارواح المؤمنین فقال فی حجرات فی الجنة یأکلون من طعامها، و یشربون من شرابها، و یقولون ربنا اقم لنا الساعة و انجز لنا ما وعدتنا.
      5) و سألته عن ارواح المشرکین فقال فی النار یعذبون، و یقولون ربنا لا تقم لنا الساعة و لا تنجز لنا ما وعدتنا (بحار الانوار ج 6 باب احوال برزخ ص 269 حدیث 122 و صفحه 270، حدیث 126) .
      و در حقیقت این دو قسمت یک حدیث است که مرحوم مجلسی آن را تحت دو شماره آورده است.

    2.  

    3. #2
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      &**سن انسان در عالم برزخ!!!**&
      انسانها در عالم برزخ درچه سنی ظاهر میشوند ایا با همان سن مردن است ؟یا سن خاصی خواهد داشت؟
      سن و سال مربوط به دنیاست كه سرایى موقتى است و در آن جوانى، پیرى و مرگ وجود دارد، اما در برزخ و نیز قیامت سن و سال مطرح نیست، زیرا روح انسان بعد از پایان زندگى این جهان در اجساد لطیفى قرار مى گیرد كه از بسیارى از عوارض ماده مانند: [زمان و سن] بر كنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است، به آن «قالب مثالى» یا «بدن مثالى» مى گویند كه نه به كلى مجرد است و نه مادى، بلكه داراى نوعى «تجرد برزخى» است. موجود «مجرد» زمان و مكان ندارد و طبیعتاً سن بردار نیست. خداوند متعال درباره توقف در عالم برزخ مى فرماید: (وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ مَا لَبِثُوا غَیْرَ سَاعَة كَذَ لِكَ كَانُوا یُؤْفَكُونَ * وَ قَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الاِْیمَـنَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِى كِتَـبِ اللَّهِ إِلَى یَوْمِ الْبَعْثِ فَهَـذَا یَوْمُ الْبَعْثِ وَ لَـكِنَّكُمْ كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ)[1]; هنگامى كه قیامت بر پا مى شود مجرمان سوگند یاد مى كنند كه ما جز ساعتى درنگ نكردیم، آرى، آنها این گونه در دنیا دروغ مى گفتند، ولى آنها كه داراى علم و ایمانند به آنان مى گویند مدت توقف شما در كتاب الهى ثبت است و تا روز رستاخیز توقف كردید و هم اكنون رستاخیز است، ولى شما نمى دانستید.[2]
      [1] روم، آیه 55 ـ 56.
      [2] ر.ك: ناصر مكارم شیرازى، یك صد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص 360 ـ 362; تفسیر نمونه، ج 14، ص 344 ـ 441.


    4. #3
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      فلسفه برزخ
      فلسفه زندگى دنیا به خوبى روشن است، چرا كه محل امتحان و آموختن و پرورش و تحصیل كمالات علمى و عملى براى عالم دیگر است، دنیا به تعبیر روایات اسلامى و بعضى از آیات قرآن 'مزرعه' تجارتخانه، دانشگاه، میدان تمرین و یا به تعبیر دیگر به منزله ى 'عالم جنین' براى جهان دیگر است.
      آخرت مركز انوار الهى، دادگاه بزرگ حق، و محل رسیدگى به حساب اعمال و جوار قرب و رحمت خدا است.
      اما فلسفه 'برزخ' چیست؟
      در پاسخ مى توان گفت كه فلسفه عالم برزخ كه در میان دنیا و آخرت قرار گرفته مانند فلسفه هر مرحله ى متوسط دیگر است زیرا انتقال از محیطى به محیط دیگر كه از هر نظر با آن متفاوت است در صورتى قابل تحمل خواهد بود كه مرحله ى میانه اى وجود داشته باشد، مرحله اى كه بعضى از ویژگیهاى مرحله ى اول و پاره اى از ویژگیهاى مرحله ى دوم در آن جمع باشد.
      به علاوه قیامت براى همه انسانها در یك روز تحقق مى یابد چرا كه زمین و آسمان باید دگرگون شود و عالمى نو ایجاد گردد و حیات نوین انسانها در آن عالم نو صورت گیرد، با این حال راهى جز این نیست در میان دنیا و آخرت برزخى باشد و ارواح بعد از جدا شدن از بدنهاى مادى عنصرى به برزخ منتقل گردند و تا پایان دنیا در آنجا بمانند و پس از پایان دنیا و آغاز شدن قیامت همه با هم محشور شوند، زیرا ممكن نیست هر انسان براى خود مستقلا قیامتى داشته باشد چرا كه قیامت بعد از فناء دنیا و تبدیل زمین و آسمانها به زمین و آسمانهاى دیگرى است.
      از این گذشته از روایاتى استفاد مى شود كه در برزخ پاره اى از كمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مومن جبران مى گردد، درست است كه آنجا جاى انجام عمل صالح نیست، ولى چه مانعى داردكه محل معرفت بیشتر و آگاهى افزونتر باشد؟
      در حدیثى از امام موسى بن جعفر "ع" مى خوانیم:
      "من مات من اولیائنا و شیعتنا و لم یحسن القرآن علم فى قبره لیرفع الله به من درجته فان درجات الجنه على قدر آیات القرآن یقال له اقراء وارق فیقرا ثم یرقى".
      'هر كس از دوستان و پیروان ما بمیرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرانگرفته باشد در قبرش به او تعلیم مى دهند تا خداوند بدین وسیله درجاتش را بالا برد چرا كه درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است به او گفته مى شود بخوان و بالا رو او مى خوانند "و از درجات بهشت" بالا مى رود'. [ اصول كافى جلد 2 صفحه 606 باب فضل حامل القرآن حدیث 10. ]


    5. #4
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      ویژگیهای عالم برزخ چیست؟
      "برزخ" یعنی عالمی مابین دنیا و آخرت که انسان پس از مرگ وارد آن عالم میشود. قرآن میفرماید: "حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون - لعلّی اعمل صالحاً فیما ترکت کلّا انّها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون".(1)
      تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد، میگوید: پروردگار من! مرا بازگردان، شاید در آن چه ترک کردم و کوتاهی نمودم عمل صالحی انجام دهم (به او میگویند) چنین نیست، این سخن است که او به زبان میگوید و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته میشوند.
      روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود:
      "اتخوف علیکم فی البرزخ"؛
      من از برزخ درباره شما میترسم راوی سؤال کرد:
      ما البرزخ؛ برزخ چیست؟
      فرمود: القبر منذ حین موته الی یوم القیامة؛ برزخ همان قبر است از آن زمانی که انسان میمیرد تا روز قیامت.(2)
      ویژگیهای عالم برزخ این است که قبر یا بمنزله باغی از باغهای بهشت، یا حفره‏ای از حفره‏های جهنم خواهد بود، لذا امام سجاد(ع) فرمود:
      "ان القبر روضة من ریاض الجنة او حفرة من حفر النیران". (3) یکی دیگر از خصایص عالم برزخ، سؤال در قبر است، امام صادق(ع) فرمود:
      من انکر ثلاثة اشیاء فلیس من شیعتنا: المعراج و المسألة فی القبر و الشفاعة؛ کسی که سه چیز را انکار کند از شیعیان ما نیست، معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(4)
      یکی دیگر از ویژگیهای قبر، فشار قبر است، البته مراد از قبر در اکثر اخبار، چیزی است که روح در آن در عالم برزخ قرار دارد.(5)
      در روایتی از حضرت صادق(ع) آمده است:
      "فاذا قبضه الله عزوجلّ صیّر تلک الروح فی قالب کقالبه فی الدنیا(6)؛ هنگامی که خداوند مؤمنی را قبض روح میکند آن را در قالبی هم چون قالبش در دنیا قرار میدهد" پس فشار قبر به معنای این نیست که قبر بر بدن فشار میآورد، بلکه روح که در قالب مثالی بدن قرار گرفته تحت فشار قرار میگیرد و روح اذیت و آزار میبیند.
      مقالات درخواستی
      منبع:
      تبیان
      منابع در سایت تبیان


    6. #5
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      دستور اخلاقی از عالم برزخ
      در قرآن می خوانیم:
      اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ 1 ;هر آنچه مى‏خواهید انجام دهید، بى‏گمان او به آنچه مى‏كنید بیناست.»
      حق تعالى در این آیه شریفه به انجام دادن آنچه خواست مخاطبان بدان تعلق‏ گیرد، امر مى‏فرماید. بى‏شك این امر، امر حقیقى نیست. بلكه امرى است‏ تهدیدى. پیداست هر جایى كه تهدیدى در كار باشد، باید چیزى به عنوان پشتوانه تهدید وجود داشته باشد كه مخاطب با توجه به آن چیز، حساب كار خود را بكند و از اعمال خلاف رضاى تهدید كننده دست‏ بردارد; مثلا مادرى، كودك بازى گوش‏ خود را تهدید كرده و مى‏گوید: هر كارى كه دلت مى‏خواهد، انجام بده، اما این ‏را هم بدان وقتى كه پدرت به خانه آمد تمام آنچه را انجام داده‏اى به او گزارش‏ مى‏كنم.

      در این مثال، مادر به كودك خود، به گونه تهدیدآمیزى دستور مى‏دهد و به دومى ‏گوید: هر چه مى‏خواهى بكن، ولى در كنار این دستور، گزارش به پدر را كه‏كودك از آن هراس دارد و با توجه به آن از شرارت و شیطنت دست مى‏كشد، مطرح مى‏كند. باشد كه این امر موجب شود تا كودك بازى گوش شرور، از شرارت دست كشیده و مطابق خواسته مادر رفتار كند.

      حال باید دید خداى تبارك و تعالى در آیه فوق، مخاطبان را به چه چیزى تهدید كرده است؟ آیا آنها را به عذاب‏هاى اخروى تهدید فرموده یا آن كه از عقوبت‏هاى ‏دنیوى ترسانده است؟ و خلاصه كلام: خداوند در آیه شریفه چه چیزى را به عنوان ‏پشتوانه امر تهدید آمیز خود مطرح نموده است، كه اگر انسان بدان توجه كند باید بترسد و حساب كار خویش را برسد و از اعمال ناشایسته دست‏ بردارد؟

      در جواب گوییم: خداى تبارك و تعالى در آیه شریفه فقط یك نكته را به عنوان ‏پشتوانه تهدید ذكر نموده است كه اگر مخاطب بدان نكته توجه كند، باید دست از پا خطا نكند و آن این كه: «إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ;2 بى‏گمان او به آنچه انجام‏ مى‏دهید بیناست.» نمى‏فرماید هر چه را كه مى‏خواهید انجام دهید، ولى بدانید كه‏ عذاب دردناك ابدى در انتظار شماست، بلكه مى‏فرماید:اى انسان‏ها!هر عملى‏ كه دلتان مى‏خواهد، انجام دهید، ولى این را نیز بدانید كه همه در محضر او هستید و او مى‏بیند و بر همه اعمالتان مطلع است و شما اگر به انسانیت‏ خویش باقى باشید، همین كه بدانید در محضر او مى‏باشید كافى است كه بترسید و دست‏ از پا خطا نكنید و در حضور حق تعالى به هر كارى دست نزنید.

      خداوند در سوره ‏توبه نیز مى‏فرماید: وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ 3 ; اى پیامبر! به مردم ‏بگو: هر عملى كه مى‏خواهید [چه خیر و چه شر] انجام دهید. پس خدا و رسول ‏او و مؤمنان، عمل شما را مى‏بینند.»

      بنابر این، پیام آیه سوره توبه این است: اى كسانى كه به خدا و رسول او اعتقاد دارید! بدانید كه شما در محضر و دید خدا و رسول خدا و مؤمنان خاص و بندگان ‏مخلص او هستید، لذا مواظب اعمال خویش باشید و توجه كنید كه چه مى‏كنید. مبادا در محضر آنان كارى كنید كه موجب سرافكندگى خودتان و هتك حرمت آنان‏ شود.
      آقاى قاضى فرمودند: از قول من به آقاى حسن زاده ‏بگویید: چگونه هوس این راه را دارد در حالى كه رفتارش با بچه‏ها آن گونه است؟

      برگرفته از: گام نخستین، حسن رمضانى
      شکوری - گروه دین و اندیشه
      1. فصّلت(41)آیه 40.
      2. هود(11)آیه 112.
      3. توبه(9)آیه 105


    7. #6
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      عالم برزخ کجاست؟
      همه ما شنیده ایم که بعد از مرگ وارد عالمی به نام «برزخ» خواهیم شد. یکی از اعتقادات مسلمانان این است که انسان پس از مرگ به عالم دیگری به نام «برزخ» وارد می‏شود و در آنجا باقی است تا زمانی که در «صور» دمیده شود و مردم از قبرها بیرون آیند، آنگاه به عالم قیامت وارد می‏شود. با شنیدن نام برزخ همیشه سوالاتی در ذهن ما طنین انداز می شود؛ عالم برزخ چگونه جایی است؟ چه تفاوتی با عالم قیامت دارد؟ ویژگی های آن چیست و ... در این مقاله کوتاه تلاش می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

      کلمه «برزخ» سه بار در قرآن ذکر شده است:
      «و هو الذی مرج البحرین هذا عزب فرات و هذا ملح اجاج و جعل بینهما برزخا و حجرا محجورا»(فرقان/ 53)؛ «او خدائی است که آب دو دریا را بهم آمیخت، دو دریایی که آب یکی از آن دو شیرین و گوارا است و آب دیگری شور و تلخ، و میان این دو آب فاصله و حائلی قرار داد تا همیشه از هم جدا باشند و به هم نیامیزند»
      «... و بینهما برزخ لا یبغیان ...» (سوره الرحمان، 20)؛ «میان آن دو دریا فاصله‏ای است که به حدود یکدیگر تجاوز نمی‏کنند و به هم نمی‏آمیزند»
      در دو آیه بالا، «برزخ» به معنای فاصله و حائل م
      یان دو چیز ذکر شده است.
      «حتی اذا جاءَ احدهم الموتُ قالَ ربِّ ارجعون لعلّی اعمُل صالحا فیما ترکتُ کلّا انّها کلمةٌ هو قائلها و من وراءهم برزخٌ الی یوم یُبعثون»(مؤمنون: 100- 99)؛ «تا آنگاه كه مرگ یكى از ایشان فرا رسد مى‏گوید پروردگارا مرا بازگردانید، شاید من در آنچه وانهاده‏ام كار نیكى انجام دهم نه چنین است این سخنى است كه او گوینده آن است و پیشاپیش آنان برزخى است تا روزى كه برانگیخته خواهند شد.»

      در آیه بالا، خداوند از زبان گنهکاران نقل می کند که آنها پس از مرگ درخواست فرصت می کنند و خداوند به آنها وعده برزخ می دهد تا روزی که برانگیخته شوند. آنها درخواست برگشت به دنیا می‏کنند تا اعمال صالحی انجام دهند، اما قرآن می‏فرماید: اینان برزخی را فراروی خود دارند و تا قیامت در آن به سر خواهند برد. از این آیه به خوبی بر می آید که عالم برزخ عالمی است که انسان ها پس از مرگ وارد آن شده و تا روز قیامت در آنجا خواهند ماند. بنابراین، منظور از «برزخ» در آیه شریفه، فاصله حایل بین دنیا و قیامت است. علامه طباطبایی ذیل آیه بالا، می نویسد:

      «برزخ میان دو چیز را گویند بدانگونه که در آیه «بینهما برزخ لایبغیان» (الرحمن/20) آمده است، مراد از برزخ، عالم قبر است یعنی عالم مثال، جهانی که انسان تا روز قیامت در آن زندگی می کند، و به همین سیاق آیات دیگری نیز هست، و روایات فراوانی نیز از طریق اهل سنت و شیعه از پیامبر (ص) و ائمه طاهرین بر آن دلالت دارد.» (طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ج5، 68)

      برزخ در لغت به معنای حایل، حاجز، مانع و فاصل بین دو چیز است. در اصطلاح متکلمان و فلاسفه، اشاره به عالمی دارد که میان عالم دنیا و عالم آخرت قرار دارد. به آن عالم «مثال» نیز گفته می شود. درواقع این عالم، عالمی است میان مرگ و قیامت. بنابراین، عالم برزخ، عالم متوسطی میان دنیا و آخرت است که مردگان تا قیامت در آن بسر می‏برند

      روایات متعدّدی نیز وجود عالم برزخ را تایید می کنند؛ روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که می فرماید «برزخ قبر است، برزخ ثواب بین دنیا و اخرت است» و نیز این سخن حضرت، که می فرماید؛ «به خدا سوگند از برزخ شما می ترسم، راوی پرسید برزخ چیست؟ فرمود؛ قبر است، از هنگام مرگ تا روز قیامت.»(حویزی، عبد علی، نورالثقلین، 3/553، مطبعة حکمت، قم)

      شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد: چه می‏فرمایید در آیه «النار یعرضون علیها غدوا و عشیا ... .» (مؤمن/ 46) «آتش است که هر صبح و شام که آنان بر آن عرضه می‏شوند؟» فرمود: «دیگران چه می‏گویند؟» عرض کرد: «می‏گویند آن آتش جهنم جاوید(آخرت) است و گویند که بین صبح و شام عذابی نباشد.» فرمود: «پس اینها خوشبخت‏اند «که بخشی از روز را در آسایش بسر می‏برند.» عرض کرد: «پس چگونه است؟» فرمود: «این، در دنیا است که مربوط به عالم برزخ است. و اما جهنم جاوید محتوای این آیه است: «... و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب‏.»(همان)

      امیرالمؤمنین علیه السلام: «ارواح مؤمنان عالم در برزخ به کنار چشمه‏ای از بهشت ‏به نام «سلمی‏» زندگی می‏کنند.(بحارالانوار: ج‏6، ص 61 و 82)

      عالم برزخ یا عالم مثال، حد واسط میان عالم دنیا و عالم آخرت است. موجودات مثالی نه مانند موجودات عقلی، مجرد تام هستند و نه مانند موجودات دنیایی، مادی محض. فلاسفه اسلامی، هیچگاه هستی را مساوی با طبیعت نمی دانند ولی در عین حال، ساحت و قلمروِ فراتر از ماده را نیز منحصر در موجودات مجرد محض نمی دانند. به نظر فلاسفه، موجودات متوسطی هم هستند که در میانه مجردات محض و اشیاء مادی و جسمانی قرار دارند. برزخ عالمی است که چنین موجوداتی را در بر دارد.

      نوشته علیزاده – گروه دین و اندیشه تبیان
      برای مطالعه بیشتر:
      معاد، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، 1388
      معاد، سید عبدالحسین دستغیب، سید محمد هاشم دستغیب (مصحح)، انتشارات دارالکتاب، 1388
      معاد، محسن قرائتی، انتشارات مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن، 1386
      معادشناسی، سید محمد حسین حسینی تهرانی، انتشارات نور ملکوت قرآن، 1381
      معاد در قرآن، عبدالله جوادی آملی، علی اسلامی(ویراستار)، علی زمانی قمشه ای (تهیه و تنظیم)، انتشارات اسراء، 1387


    8. #7
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      برزخ در ترازوى عقل
      گذشته از آیات و روایات بالا كه با وضوح وجود عالمى را در میان دنیا و آخرت اثبات مى كند، این مسئله از طرق عقلى و حسى نیز قابل اثبات است زیرا تمامى دلائلى كه از وجود و بقاى روح مستقل از بدن خبر مى دهد دلیل بر وجود عالم برزخ است چرا كه طبق این دلائل روح انسان با مرگ بدن فانى نمى شود، چون از عوارض جسم نیست كه با فناى جسم از میان برود بلكه گوهر مستقلى است كه بدون جسم نیز به بقاى خود ادامه مى دهد، قبول این سخن مساوى است با قبول عالم برزخ، چرا كه سخن در اصل وجود عالم برزخ است، نه روحانى بودن آن.

      از این گذشته تماس و ارتباط با عالم ارواح كه امروز در میان دانشمندان این فن از مسلمات است به خوبى نشان مى دهد كه ارواح بعد از جدائى از بدن در عالمى مخصوص به خود باقى و برقرارند و ادراكاتى وسیعتر و گسترده تر دارند و گاه بخشى از علوم خود را از طریق ارتباط با مردم این جهان به آنها منتقل مى كنند.

      بسیارند كسانى كه از ارواح پیامهائى گرفته اند و بسیارند كسانى كه مى گویند روح را در 'قالب مثالى' با چشم دیده اند، نمى گوئیم همه مدعیان این مطلب درست مى گویند چرا كه افراد دروغپرداز و شیاد و سودجویان منحرف از این مسئله سوء استفاده فراوان كرده اند ولى این سبب نمى شود كه اصل موضوع كه جنبه علمى و تجربى دارد به كلى زیر سوال قرار گیرد یا مورد انكار واقع شود، زیرا آنقدر افراد مورد اعتماد از تجربیات خود در این زمینه خبر داده اند و آنقدر محافل علمى و دانشمندان بزرگ در این راستا كتاب نوشته اند كه جائى براى انكار در اصل مسئله باقى نمانده است، حتى اگر بخواهیم به شرح گوشه اى از آن بپردازیم سخن بسیار به درازا مى كشد.
      [ براى توضیح بیشتر به كتاب 'عود ارواح و ارتباط با ارواح' مراجعه فرمائید. ]

      مقالات درخواستی


    9. #8
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      برزخ از نگاه نهج البلاغه
      در نهج البلاغه از امیرمومنان على "ع" مى خوانیم: هنگام مراجعت از جنگ صفین در كنار قبرستانى كه پشت دروازه كوفه بود ایستاد و با این كلمات با ارواح مردگان سخن گفت:
      "انتم لنا فرط سابق و نحن لكم تبع لاحق، اما الدور فقد سكنت و اما الازواج فقد نكحت و اما االموال فقد قسمت هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم"؟
      'شما بر ما پیشقدم شدید و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد، خانه هایتان را دیگران ساكن شدند! همسرانتان به ازدواج دیگران درآمدند! و اموالتان تقسیم شد! اینها خبرهائى است كه نزد ما است نزد شما چه خبر؟'

      سپس رو به یاران كرد و فرمود:
      "اما لو اذن لهم فى الكلام لاخبروكم ان خیر الزاد التقوى":
      'آگاه باشید اگر به آنها اجازه سخن گفتن داده شود به شما خبر مى دهند كه بهترین زاد و توشه ى در سفر آخرت پرهیزگارى است.' [ نهج البلاغه كلمات قصار كلمه 130. ]
      این حدیث نیز گواه بر آن است كه علاوه بر اینكه عالم برزخ براى ارواح مردگان واقعیت دارد. نوعى ارتباط با این جهان نیز دارند.

      در حدیثى از امام صادق "ع" آمده است كه فرمود: 'والله ما اخاف علیكم الا البرزخ': 'به خدا سوگند من تنها از برزخ بر شما مى ترسم'! "اشاره به اینكه مومنان در قیامت مشمول شفاعت پیامبر "ص" و امامان معصومند ولى حساب برزخ جدا است". [ تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 553 حدیث 120. ] 'میت به خاطر طلب رحمت و استغفار براى او خوشحال مى شود، همانگونه كه افراد زنده با هدایا خوشحال مى شوند'. [ محجه البیضاء جلد 8 صفحه 292. ]

      همین مضمون در حدیثى از پیغمبر اكرم "ص" آمده است كه فرمود:
      "ان هدایا الاحیاء للاموات الدعاء و الاستغفار":
      'هدایاى زندگان براى مردگان، دعا و استغفار است'. [ همان مدرك صفحه 291. ]

      در حدیثى از كنزالعمال از رسول خدا "ص" آمده که حضرت فرمود:
      "ایها الناس زور وهم و اتوهم و سلموا علیهم فوالذى نفسى بیده لا یسلم علیهم مسلم الى یوم القیامه الا ردوا علیه السلام":
      'اى مردم آنها را زیارت كنید، به سراغ آنها روید و سلام بر آنها بفرستید، سوگند به كسى كه جانم به دست او است هیچ مسلمانى تا روز قیامت بر آنها سلام نمى فرستد مگر اینكه سلام او را پاسخ مى گویند'. [ 'كنزالعمال' جلد 10 صفحه 382 حدیث 29896. ]

      اصولا تمام روایاتى كه سخن از سوال و فشار و عذاب قبر مى گوید و روایاتى كه از رسیدن نتیجه كارهاى نیك و بد انسان بعد از مرگ به او خبر مى دهد و روایاتى كه از تماس ارواح با خانواده هاى آنها و مشاهده وضع حال انها بحث مى كند و روایاتى كه در مورد حوادث شب معراج و تماس پیامبر "ص" با انبیاء و پیامبران سخن مى گوید: همه ى اینها گواه بر وجود عالم برزخ است و بدون تصور چنین عالمى تمام روایات مزبور و مانند آن نامفهوم خواهد بود.
      مقالات درخواستی


    10. #9
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      دورنمایى از عالم برزخ
      دانشمندان اسلام در اصل وجود چنین عالمى همگى اتفاق نظر دارند. "جز اندكى كه قابل ملاحظه نیستند".
      دلیل این اتفاق نظر وجود آیات قرآنى و روایات فراوان است، مهم آن است كه بدانیم زندگى برزخى چگونه است؟ تصویرهاى مختلفى از سوى دانشمندان ارائه شده كه روشن ترین آنها كه با احادیث اسلامى هماهنگى دارد این است:

      روح انسان بعد از پایان زندگى دنیا در جسم لطیفى قرار مى گیرد كه از بسیارى از عوارض جسم مادى بر كنار است ولى از آن نظر كه شبیه این جسم مادى عنصرى است به آن 'بدن مثالى' یا 'قالب مثالى' گویند كه نه كاملا مجرد است و نه مادى محض بلكه داراى یك نوع 'تجرد برزخى' است "دقت كنید".
      البته همانگونه كه درك حقیقت زندگى عالم آخرت براى، اسیران زندان عالم ماده غیر ممكن است، آگاهى از جهان برزخ به طور كامل نیز ممكن نیست چرا كه مرتبه اى بالاتر از این جهان یا به تعبیر دیگر جهانى است محیط بر این جهان نه محاط در این جهان.

      ولى به گفته ى بعضى از دانشمندان مى توان آن را تشبیه به حالت خواب كرد، در خوابهاى راستین، روح انسان به نقاط مختلف پرواز مى كند، مناظرى را مى بیند، از نعمتهائى بهره مى گیرد و لذت مى برد و گاه مناظر هولناكى را مشاهده مى كند و سخت متالم مى گردد و فریاد مى كشد و از خواب بیدار مى شود.

      آیه 'الله یتوفى الانفس حین موتها و التى لم تمت فى منامها' "آیه 42 زمر" نیز این حقیقت را تاكید مى كند.
      مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار تصریح مى كند كه تشبیه عالم برزخ به حالت خواب و رویا در بسیارى از اخبار وارد شده است.

      سپس مى افزاید: حتى امكان دارد كه نفوس قویه عالیه داراى جسدهاى مثالى متعددى باشند و به این ترتیب روایاتى كه مى گویند: به هنگام احتضار و جان دادن مردم، امامان بر بالین همه كس حاضر مى شوند نیاز به توجیه و تفسیرى نخواهد داشت "دقت كنید". [ 'بحارالانوار' جلد 6 صفحه ى 271. ]

      در خوابهاى مغناطیسى كه روح به نقاط مختلف مى رود و فعالیت دارد و بالاتر از آن بعضى ارواح قویه در حال بیدارى نیز مى توانند از طریق سفرهاى روحى به مناطق دوردست روند. و از اسرار آنجا خبر دهند این فعالیتها نیز با قالب مثالى انجام مى گیرد.

      كوتاه سخن اینكه: جسم مثالى چنانكه از نامش، پیدا است شبیه این بدن است ولى این ماده كثیف عنصرى را ندارد، جسمى است لطیف نورانى و خالى از مواد و عناصر شناخته شده این جهان مادى.

      مرحوم 'كلینى' در 'فروع كافى' روایاتى نقل مى كند كه با صراحت از جسم مثالى خبر مى دهد، از جمله: در روایت معتبرى از امام صادق "ع" نقل مى كند كه یكى از یارانش مى پرسد: عده اى معتقدند كه ارواح مومنین در چینه دان پرندگان سبزرنگى در اطراف عرش قرار مى گیرند!! امام فرمود:

      "لا، المومن اكرم على الله من ان یجعل روحه فى حوصله طیر ولكن فى ابدان كابدانهم":
      'نه، چنین نیست مومن گرامى تر است نزد خدا از اینكه روحش را در چینه دان پرنده اى قرار دهد، بلكه ارواح در بدنهائى شبیه بدنهاى سابق خواهند بود' [ 'فروع الكافى' جلد 3 صفحه 244 "باب آخر فى ارواح المومنین" حدیث 1. ]

      در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم:
      "فاذا قبضه الله عز و جل صیر تلك الروح فى قالب كقالبه فى الدنیا":
      'هنگامى كه خداوند قبض روح مومن مى كند او را در قالبى همچون قالبش در دنیا قرار مى دهد'. [ همان مدرك حدیث 6. ]

      در حدیث دیگرى از امام صادق "ع" مى خوانیم: هنگامى كه از ارواح مومنان از آن حضرت سوال شد فرمود:
      "فى حجرات فى الجنه یاكلون من طعامها و یشربون من شرابها و یقولون ربنا! اقم الساعه لنا و انجزلنا ما وعدتنا!".
      : 'آنها در حجره هائى از بهشت از طعام و شراب آن متنعم مى شوند و مى گویند: پروردگار! قیامت را براى ما برپا كن و وعده هائى را كه به ما داده اى وفا نما'. [ همان مدرك حدیث 4. ]

      روشن است كه منظور از بهشت در اینجا بهشت برزخى است كه در مرحله اى بسیار پائین تر از بهشت قیامت قرار دارد، و لذا آنها آرزوى قیام قیامت مى كنند ضمنا از اینكه آنها در برزخ مكانى دارند معلوم مى شود كه داراى قالب مثالى هستند زیرا جسم این دنیا را رها كرده اند.

      مقالات درخواستی


    11. #10
      عضو كوشا
      هنوز فریادی درج نشده است !
       
      ----
       
      clergy آواتار ها
      تاریخ عضویت
      1389/10/24
      نوشته
      133
      تشکر
      1
      62 بار در43 پست تشکر شده
      دریافت
      0
      آپلود
      0
      حضور
      3 ساعت 35 دقیقه
      متوسط حضور
      نامشخص
      آیا برزخ جنبه همگانى دارد؟
      آیا تمام كسانى كه از دنیا مى روند و به جهان برزخ منتقل مى شوند همه حیات آگاهانه اى دارند؟ یا گروهى همانند كسانى كه به خواب فرومى روند حیات برزخیشان ناآگاهانه است و گوئى در قیامت از خواب بیدار مى شوند و هزاران سال را ساعتى مى پندارند؟

      از آیه ى 55 سوره روم معنى دوم استفاده مى شود:
      "و یوم تقوم الساعه یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعه":
      'و روزى كه قیامت پا مى شود گناهكاران سوگند یاد مى كنند كه جز ساعتى "در عالم برزخ" توقف نكرده اند'.
      البته این در صورتى است كه آیه را به معنى ناچیز بودن عالم دنیا یا عالم برزخ در برابر قیامت تفسیر نكنیم "دقت كنید".
      گرچه بعض
      ى از آیاتى كه به مسئله برزخ اشاره مى كند ظاهرا مطلق و عام است مگر اینكه آن نیز تقیید شود.
      در روایات نیز كرارا به این معنى اشاره شده كه سوال قبر تنها از دو گروه است:
      كسانى كه داراى ایمان خالص و یا كفر خالص اند، اما بقیه به حال خود رها مى شوند. [ براى آگاهى بیشتر به جلد 6 بحار ص 260 احادیث 100 -97 مراجعه فرمائید. ]
      مقالات درخواستی


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    موضوعات مشابه

    1. شفاعت در قرآن
      توسط varese12 در انجمن مساله شفاعت
      پاسخ: 6
      آخرين نوشته: 1391/04/11, 12:35 بعد از ظهر
    2. معاد در قرآن
      توسط معراج در انجمن معاد در قرآن ، احادیث و روایات
      پاسخ: 4
      آخرين نوشته: 1390/11/16, 12:36 قبل از ظهر
    3. امامت در قرآن
      توسط varese12 در انجمن ویژگی های امامان علیهم السلام
      پاسخ: 7
      آخرين نوشته: 1390/03/26, 04:09 بعد از ظهر
    4. تعلیم قران در قبر
      توسط ali در انجمن برزخ ٫ مشخصات آخرت و ارتباط آن با دنيا
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1390/01/17, 01:12 قبل از ظهر
    5. آيا در روز قيامت و يا در عالم برزخ عزيزان و بستگان خود را ملاقات مي‏كنيم؟
      توسط aflak در انجمن برزخ ٫ مشخصات آخرت و ارتباط آن با دنيا
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 1389/12/08, 09:31 بعد از ظهر

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •